Schuldgevoelvrije Chocoladetaart

Oke, oke, ik kom er eerlijk voor uit, ik ben nogal een chocolade-junk. En het liefste zo puur mogelijk hihi : )

Tot voor kort waren mijn favoriete chocolade-creaties de Paleo brownie deluxe, Choco-havermoutkoekjes en Goji-bonbons. Maaaaaaaaaar ik heb een nieuwe nummer 1, die er met kop en schouders bovenuit steekt… En dat is deze schuldgevoelvrije chocoladetaart. En het mooie is dat de taart ook nog eens lactosevrij, suikervrij, glutenvrij en ei-vrij is.  En geschikt is voor de raw-foodies onder ons. Volgend weekend ga ik hem weer maken en ik kijk er nu al naar uit!!

Ik kom de laatste tijd veel recepten tegen op internet van zoete gerechten waarin avocado verwerkt zit. Een avocado is een supergezond en voedzaam product maar of het geschikt is voor zoete gerechten moest ik echt uit testen! Dus ik heb op de markt een hele berg avocado’s, noten en dadels gekocht en ben aan de slag gegaan.

Ik moest even zoeken naar de juiste verhoudingen en smaken. Maar na een paar mislukkingen heb ik nu eindelijk mijn recept af. En dat wil ik graag met jullie delen ; )

Laten jullie nog even weten wat jullie ervan vonden??

20140430-153153.jpg

Benodigdheden:

Voor de bodem:

  • 200 gr. amandelen, hazelnoten, walnoten of een mix ervan
  • 3 el. kokosolie
  • 6 dadels, zonder pit

Voor de chocoladecreme:

  • 4 zeer rijpe en zachte avocado’s
  • 6 flinke el. cacaopoeder van een goede kwaliteit
  • 3 el. agave siroop
  • 3 el. kokosolie
  • 2 el. vanille extract
  • 2 el. steviapoeder

Bereidingswijze:

1. Zet een springvorm klaar met een diameter van ongeveer 23 centimeter.

2. Maal in de foodprocessor de noten wat fijner, voeg vervolgens de dadels en kokosolie toe en maal net zo lang tot je een soort deeg hebt.

20140430-153122.jpg

3. Druk het deeg gelijkmatig uit over de springvorm en zet de springvorm 15 minuten in de vriezer.

4. Doe alle ingrediënten voor de chocoladecreme in de foodprocessor en mix het tot een gladde mousse.

20140430-153132.jpg

5. Nu komt het belangrijkste, elke avocado is anders in grootte en in smaak dus vandaar dat de verhoudingen qua smaak van je chocoladecreme een beetje kan verschillen. Proef de chocoladecrème en voeg zo nodig nog wat cacaopoeder, vanille extract of stevia toe. Het is belangrijk dat de chocoladecreme echt naar chocola smaakt en niet naar avocado met een chocolade smaakje.

6. Verdeel nu de chocoladecreme over de bodem van de taart en laat de taart 5 uur opstijven in de koelkast.

20140430-153142.jpg

7. Garneer de taart eventueel met wat wat opgeklopte kokosroom, roodfruit en/of muntblaadjes.

20140430-153209.jpg

10 Reacties op “Schuldgevoelvrije Chocoladetaart

  1. Echt een super lekker recept. Daar kan je je visite wel mee verrassen zonder dat ze met een schuldgevoel weggaan dat ze weer ongezond hebben gesnoept! De bodem in combinatie met de mouse was erg lekker! En een groot stuk heb je niet nodig want hij is erg machtig. Ik ga hem zeker nog een keertje maken. Dank je wel voor het recept!

  2. Afgelopen weekend heb ik de taart gemaakt. Jeetje wat was die lekker. Ook iedereen die hem heeft geproefd vond hem heerlijk en geloofde niet dat hij zo gezond was. Zelfs op een babyshower was het een succes. Super bedankt voor alle heerlijke recepten hier, ik vertel iedereen er over. Ik maak elke week wel ontbijt muffins. Door jou recepten word het afvallen voor mijn bruiloft alleen maar heel leuk.

    Groetjes Lot

  3. Ik ben erg benieuwd naar deze taart, zou hem graag willen maken voor mijn feestje volgende week. Maar vroeg me af of de stevia echt nodig is? Ben daar zelf niet zo’n fan van. Kan ik ook wat meer agavesiroop gebruiken of het vervangen voor iets anders? Ik ben benieuwd!

      • Zo dat is snel haha wat een service! Bedankt, ik ga ermee aan de slag! (En ga mijn opa niet vertellen wat erin zit, dol op chocolade maar eet geen fruit en maar weinig groenten. Die moeten we af en toe voor de gek houden 😉 )

      • Nou de taart ging schoon op hoor, heerlijk! En mijn opa heeft zijn vingers erbij afgelikt 😆
        Ik ga je linkje even doorsturen, want er waren er veel bij die het recept graag wilden hebben!
        Bedankt voor het delen hiervan!

Geef een reactie

