Coquilles in ansjovisboter

Dit is mijn coquille recept. Ik eet niet zo vaak coquilles maar als ik ze maak maak ik ze eigenlijk altijd zo klaar. Ik weet ook echt niet meer hoe ik bij dit recept ben gekomen. Misschien is het onstaan omdat ik iets soortgelijks op tv voorbij heb zien komen of in een kookboek of dat het gewoon onstaan is omdat ik een keer ansjovisboter had gemaakt voor op stokbrood bij een etentje.

Nu zie je vast staan, 100 gr. roomboter. Roomboter bevat veel vetten en staat bekend als minder gezond. Maar de coquilles in dit recept zijn ware eiwitbommen. Coquilles zijn nog magerder als kipfilet en bevatten alleen eiwitten en geen koolhydraten en vetten. Dus laten we niet als te moeilijk doen over een klontje roomboter dacht ik zo ; )  Natuurlijk bevat roomboter veel vetten en lactose, maar roomboter bevat grappig genoeg ook een transvet genaamd CLA (wat overigens in alle vette zuivelproducten zit). CLA is een transvet dat er onder andere voor zorgt dat opgeslagen lichaamsvet gebruikt kan worden als energiebron in het lichaam, en dat er minder vetopslag plaats vind. Meer weetjes over roomboter kun je lezen door hier te klikken.

Nu genoeg over de roomboter, tijd om te bakken!!! Trouwens de ansjovisboter die je over hebt van dit recept is ook heerlijk op een snee stokbrood ; )

 

Benodigdheden (voor 4 personen):

  • schoongemaakte coquilles voor 4 personen (3-4 stuks per persoon)
  • 100 gr. roomboter op kamertemperatuur
  • 6 ansjovisfilets uit een blikje, fijngesneden
  • 1 el. olie uit het ansjovisblikje
  • 1 el citroensap
  • peper en zout.

 

Bereidingswijze:

  1. Roer alle ingrediënten behalve de coquilles door elkaar in een kommetje om de ansjovisboter te maken.
  2. Leg de coquilles op keukenpapier en dep ze droog. Bestrooi de coquilles heel lichtjes met wat peper en zout.
  3. Verwarm wat van de ansjovisboter in een pan en bak hierin op een laag vuur de coquilles. Zet het vuur niet te hoog want dan verbranden misschien de stukjes ansjovis uit je ansjovis boter. Waneer je de coquilles bakt mag de binnenkant nog iets rauwig zijn en moet de buitenkant krokant en een beetje goudbruin zijn. Het zal ongeveer 3 minuten per kant zijn.
  4. Haal de coquilles uit de pan en serveer ze op een blaadje sla. Vorm een klein bolletje van ansjovisboter en leg die erbij.
  5. De ansjovis boter die je eventueel over hebt kun je ook nog gebruiken om andere dingen in te bakken of is heerlijk op een snee stokbrood.

 

20140601-135958-50398142.jpg

 

Geef een reactie

