Quinoa Salade met rauwe biet, granaatappel en munt

Ik ben nogal fan van 24-kitchen.. Hier zag ik laatst recepten voorbijkomen met rauwe bieten erin.. Ik zou dit zelf nooit bedacht hebben want ik kook eigenlijk altijd bieten of ik koop de plastic pakjes met voorgekookte bieten. Toen ik bezig was de bieten te schillen begon ik toch even te twijfelen, want het zijn natuurlijk nogal harde aardse knollen.. Maar ik stond zelf verbaasd van het eindresultaat!!! Door ze te raspen en de combinatie met de appel en granaatappel is dit een heerlijk frisse zoete knapperige salade geworden!! En natuurlijk bomvol antioxidanten en vitamines!!

En de salade ziet er natuurlijk vrolijk uit door al die rode, roze en paarse kleuren!! De eerst volgende keer dat ik een etentje geef ga ik mijn visite hiermee verassen ; )

Benodigdheden (voor 4-6 personen):

  • 350 gr. rauwe quinoa
  • 600 gr. rauwe bieten
  • 2 granny smith appels
  • 1 grote rode ui, fijngesneden
  • sap van een halve citroen
  • 250 gr. granaatappel pitjes
  • 1 scheut olijfolie
  • 1 el. grove mosterd
  • blaadjes van 3 grote takken munt, fijngehakt
  • Peper
  • zout
  • Eventueel 150 gram verkruimelde feta en een handje geroosterde pecan of walnoten om je salade mee te garneren.

Bereidingswijze:

  1. Kook de quinoa volgens de aanwijzingen op de verpakking, en laat de quinoa goed uitlekken wanneer deze gaar is.
  2. Meng citroensap, olijfolie, mosterd, de fijngesneden rode ui en wat peper en zout in een grote saladekom.
  3. Schil de appel en de bieten met een dunschiller en rasp ze daarna met een groffe rasp of  de rasp van de foodprocessor. En meng dit door elkaar samen met de andere ingrediënten in de saladekom.
  4. Voeg vervolgens de granaatappel pitjes, quinoa en fijngehakte munt toe en meng alles goed door elkaar.
  5. Breng de salade eventueel nog wat extra op smaak met peper, zout, of citroensap en garneer de salade eventueel met wat verkruimelde feta en noten.

TIP: Deze salade is ook perfect om de volgende dag mee naar je werk te nemen als lunch, dus wees niet bang om teveel klaar te maken ; )

Geef een reactie

