Zoete puntpaprika soep

Ik wilde al heel lang een keer een zoete puntpaprika soep maken en toen deze week de puntpaprika’s in de bonusaanbiedingen waren dacht ik bij mijzelf… Ja dit is het moment ; ) Ik was nog even aan het twijfelen of ik de paprika’s in mijn recept gewoon mee zou pureren of eerst in de oven laten roosteren en ontvellen en dan mee pureren. Dat laatste is namelijk iets meer werk… Maar ik ben blij dat ik het zo heb gedaan want daardoor is de structuur van de soep een stuk zachter en smaakvoller. Ik ga deze soep zeker vaker maken!!! Ik denk zelfs dat je hem ook koud zou kunnen serveren als een soort van gazpacho. Eet smakelijk!!

 

Benodigdheden (voor 4 personen):

  • 1 winterpeen, in hele dunne plakjes gesneden
  • 8 puntpaprika’s (rood)
  • 2 gewone paprika’s (rood)
  • 4 tenen knoflook, in plakjes gesneden
  • 1 chilipeper, zonder zaadjes, fijngesneden (voor de pittige liefhebbers evt. 2 chilipepers)
  • 2 kleine uien, fijngesneden
  • 1 tl. tomaten puree
  • 2 liter groente bouillon (van 2 blokjes)
  • 1 tl. zoete paprika poeder
  • 1 tl. gerookte paprika poeder
  • zout
  • peper

 

 

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 175 graden en zet 1-2 bakplaten klaar met en vel bakpapier erop.
  2. Snijd de paprika’s door midden en verwijder de zaden, leg de paprika’s met de vel-kant boven op het bakblik.
  3. Roosterde paprika helften 25-30 minuten in de oven, Het velletje mag een beetje gaan bubbelen en donker worden.
  4. Intussen maak je een begin met de soep, fruit de ui, chilipeper, knoflook en wortel aan in een pan met een scheutje olie. Het is belangrijk dat je de groenten goed zacht laat worden (vooral de wortel) dan krijg je later een mooie gladde soep.
  5. Voeg vervolgens de tomaten puree, bouillon, gerookte paprika poeder en zoete paprika poeder toe.
  6. Als de paprika helften klaar zijn kun je de vellen er gemakkelijk aftrekken, misschien lukt het niet bij allemaal maar probeer het zo veel mogelijk.
  7. Voeg de paprika bij de rest van de soep en pureer het geheel met de staafmixer tot een gladde rode soep.
  8. Breng op smaak met zout en misschien nog wat peper.

 

 

Geef een reactie

