Groenten Lasagna

Dit recept heb ik denk ik een jaar of 7 geleden zelf bedacht, destijds woonde ik nog bij mijn ouders en toen was dit recept echt een succes voor een verjaardag of een maaltijd met het hele gezin gezin. Inmiddels woon ik op mezelf en voor 1 persoon maak je dit soort gerechten gewoon niet zo snel meer… Nou ja ik niet dan.. Maar afgelopen week kwam ik het recept opnieuw tegen op mijn computer en dacht ja ik deze ga ik weer eens maken!! En hij was weer heerlijk!!!! Geloof me dit recept smaakt vast weer helemaal anders als andere groenten lasagnas die je kent en is echt het proberen waard!! Het recept is geschikt voor 6 personen en ik maakte dan meestal 2 schalen. Natuurlijk kun je voor 2-3 personen ook even het recept door de helft rekenen, maar het is best wat werk dus ik maak liever gewoon het hele recept en vries eventueel een schaal in voor een later moment (wel even checken of je ovenschaal daar geschikt voor is trouwens).

 

Benodigdheden (voor 4-6 personen):

  • 2 winterwortels, grof geraspt.
  • 1 courgette, fijngesneden.
  • 1 grote witte ui, fijngesneden.
  • 5 tenen knoflook, in plakjes gesneden.
  • 1 blikje ansjovis.
  • 2 groente bouillonblokjes.
  • 1 flinke basilicumplant.
  • 3 blikken gepelde tomaten.
  • 2 pakken gehakte diepvriesspinazie ontdooid 2x 450 gram.
  • 2 bakjes 125 ml crème fresh mager.
  • 2 handjes Parmezaanse kaas.
  • 1 scheut melk.
  • 150 gr. hüttenkäse.
  • 2 pakjes verse lasagnevellen.
  • Peper en zout.
  • Olijfolie.

 

 

Bereidingswijze:

  1. Laat de diepvriesspinazie ontdooien, ik doe dit meestal door alles in een grote fijne zeef te doen en er kokend water overheen te gieten,
  2. Doe een flinke scheut olijfolie in een pan en voeg de knoflook, ui, wortel, courgette en 3 fijngesneden ansjovisfilets toe. Laat dit op een laag vuurtje zachtjes gaar worden met de deksel erop(niet bruin bakken!).
  3. Bak in een andere pan heel kort alle basilicumstelen (ja alleen de steeltjes niet de blaadjes, die komen later) samen met 2 fijngesneden ansjovisfilets in olijfolie.
  4. Voeg vervolgens de 3 blikken gepelde tomaten en de 2 groenten bouillon blokjes toe. Laat dit 30-40 minuten op een laag vuur zachtjes pruttelen.
  5. Breng daarna op smaak met peper en zout, knip de basilicum blaadjes en roer deze ook door de saus.
  6. Doe de gestoofde groenten nu ook bij de rode saus.
  7. Verwarm de oven voor op 175 graden en zet de ovenschaal klaar.
  8. Druk met een grote lepel nog wat vocht door de zeef met spinazie. En smeer de spinazie uit over de bodem van de schaal.
  9. Mix met de staafmixer in een hoge mengbeker de hüttenkäse, Parmezaanskaas, melk, 2 ansjovisfilets, crème fresh en peper en zout tot je een mooie witte saus hebt.
  10. Leg over de spinazie in de lasagneschaal lasagnevellen en bedek deze met de rode saus. Leg hier weer lasagnevellen op en bedek deze weer met de witte saus.
  11. versier eventueel de bovenkant van je lasagne nog met wat pijnboompitten of wat extra kaas.
  12. Bak de lasagne in 40-45 minuten gaar.

Tip: Je kunt de lasagnevellen ook vervangen door plakken aubergine.

 

 

 

Geef een reactie

